Jelenlegi hely

Érzelmileg szabad gyerekek

Minden szülő szeretné a legjobban ismerni a gyerekét, és ha ő lenne az, akit a gyermeke beavat a gondolataiba, érzelmeibe, ha neki teszi fel azokat a kérdéseket, amelyek foglalkoztatják.

Mit kell tennünk ahhoz, hogy ilyen szülőként tekintsen ránk a gyerekünk?

Szerző: Dr. Skita Erika - kommunikációs hídépítő

Először is, ne adjunk rá okot, hogy a közöttünk a születésekor meglévő ősbizalom elvesszen. Kerüljük azt, hogy minden kérdését, kételyét, ellenérvét logikus magyarázatokkal, az érzelmeit kihagyva leszereljük. 
Mindannyian érzelmi lények vagyunk, még ha szeretjük is azt hinni magunkról, hogy nem így van. A döntéseink legnagyobbrészt érzelmi alapon születnek, és utólag keressük meg hozzájuk a logikus magyarázatot, amellyel meg tudunk elégedni. A gyerekeink még inkább érzelmi lények. Számukra kiemelten fontos, hogy azt érezzék: egy oldalon állunk velük, és nem vitatjuk el tőlük érzelmeiket, vagy álláspontjukhoz való ragaszkodásukat. Az érvek és ellenérvek rendszerét azonban jó, ha megelőzi az érzelmek fel- és elismerésének lépése. Ez leginkább úgy fogható meg a gyakorlatban, hogy tudomásul veszem, hogy az ő érzelmei lehetnek egészen mások, mint amit én esetleg érzek, vagy éreznék az adott helyzetben. Tény, hogy ez nem mindig egyszerű. A reggeli munkába indulás kötelessége és a gyerekeink ragaszkodása a játék befejezéséhez, vagy a teljes ellenállás az általuk elképzelt forgatókönyvhöz mért eltéréseknek… ez a helyzet könnyen előhívhatja a bennünk alvó oroszlánt és még az is elképzelhető, hogy az általunk tervezett válaszok és reakciók is eltérnek az ideálistól ilyen helyzetben. 

ÉRZELMI IRÁNYTŰ - 6 RÉSZES, INGYENES ONLINE TANFOLYAM ITT!

Jó ha tudjuk, hogy minden alkalommal, amikor problémát kell megoldanunk – ki kell jutni a felöltözött gyerekkel az ajtón, oda kell érnünk a munkahelyünkre – akkor az erre specializálódott problémamegoldó ideghálózatunk lép működésbe, ezzel a háttérbe szorítva a társas-érzelmi hálózatunkat – amellyel megértenénk, elfogadnánk a másik fél nézőpontját. A kettő ugyanis elkülönülten, sőt, egymást háttérbe tolva működik. Persze a gyakorlás sokat segít abban, hogy a két hálózatunkat egy időben is tudjuk működtetni, ám ne lepődjünk meg, ha ez nem hoz azonnali változást egy-két alkalom után. A kitartás itt is fontos.
Lényegesen egyszerűbb dolgunk van, ha olyan helyzetben kell fel- és elismernünk ez érzéseit, amikor nincs vele ellentétes érdekünk. Ha elveszik a játékát, ha kihagyják valamiből, ha megsérül – ezekben a helyzetekben gyakran magától értetődően, külön tudatos odafigyelés nélkül jönnek belőlünk a vigasztaló szavak és mozdulatok. 
Kis megjegyzés: sokkal többet segítünk ilyen esetekben is, ha logikus érvek helyett: "mindjárt visszaadja", "a következő körben biztosan játszhatsz majd", vagy "ugyan már, ez katonadolog", az érzelmeire koncentrálunk: "megdöbbentett, hogy kérdés nélkül elveszik a játékodat, sőt még akkor sem adják vissza, ha szólsz érte"; "elkeserítő, ha kihagynak valamiből, nagyon magányosnak érezheted magad, míg a többiek játszanak"; "megütötted magad? egy ilyen sérülés nagyon tud fájni". Mit teszünk mindezzel? Megmutatjuk, hogy egy oldalon állunk, és hogy átérezzük a helyzetét. És mennyivel nehezebb ez reggel, az ajtóban állva, felöltözve, amikor gyermekünk közli, hogy ő ma nem megy óvodába… Amit természetesen nem mindig sikerül megoldani azzal, hogy elfogadjuk az álláspontját és az érzelmeit – "sokkal jobban szeretnél ma itthon maradni, hogy befejezhesd, amit elkezdtél" – ám a kimondott meg nem támadott kívánságok kevésbé bántják őket, mint ha tudomást sem veszünk róluk és elmondjuk, hogy milyen jó lesz neki ott, és emlékszik, mennyi mindent szokott játszani Zsuzsival vagy Andrissal… Ez ott és akkor őt nem fogja megvigasztalni.
 


Az érzelmileg szabad gyerekek felé ez azonban csak az első lépés. A következő lépés az, hogy tudatosítjuk bennük, hogy mit éreznek. Használjunk minél több érzelmet kifejező szót, mert ezzel is segítjük őket, hogy meg tudják fogalmazni ami bennük zajlik, amit szeretnének és ami zavarja őket. Ez pedig több okból is jobb, mint ha más módokon, pl. hisztivel, sírással, verekedéssel oldanák meg mindezt. Azok a gyerekek, akik több szót ismernek az érzelmeiket illetően, kevésbé hajlamosak a „rossz viselkedésre”. Ezen felül, azok a gyerekek, akikkel több a gond akár otthon, akár a közösségben, általában nem csak kevesebb szót ismernek az érzelmeikre, de azok között, amelyeket ismernek, jóval több a negatív érzelmet kifejező, mint a pozitív. 

Mielőtt úgy vélnénk, hogy mi sem egyszerűbb ennél, holnaptól beiktatunk egy kis érzelmi-tréninget, álljunk meg egy pillanatra. Az elmúlt évek során tréningek sokaságán, emberek százaival találkozva mindig azonos következtetésre jutunk: nagyon keveset beszélünk az érzelmeinkről. Enélkül pedig hiába is szeretnénk a gyerekeink számára nagyobb szókincset adni az érzelmeikhez, példa nélkül nem tudják mindezt elsajátítani. Nekünk kell előbb változtatnunk ahhoz, hogy a gyerekeink is változhassanak. Ez kicsit bonyolultabb, mint amilyennek elsőre gondolnánk, ám van rá mód és segítség, hogy közelebb jussunk az érzelmeinkhez, és jó példát mutassunk a gyerekeinknek is. 
Online demo tanfolyamunk segítségével Te is kipróbálhatod, hogy milyen az, ha az érzelmi intelligenciával is foglalkozol. Tegyél egy próbát, hidd el, megéri! 

6 részes ingyenes online tanfolyam: http://www.ertsunkszot.hu/eit-bevezeto-6-reszes-tanfolyam

Bővebb információ az Érzelmi Iránytű és további tréningekről: www.ertsunkszot.hu

Fotó: Pixabay

Budapestimami

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

Május első vasárnapja Anyák napja mellett a nevetés világnapja is. Egy szívből jövő nevetés jót tesz az egész testnek és léleknek. Nem csupán a stresszt csökkenti vagy az immunrendszert erősíti, hanem segít megelőzni a depressziót és javítja az önértékelést is.
Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Itthon május elsejéről először 1890-ben emlékeztek meg, az első felvonulást a Városligetben tartották. De miért május 1-én ünneplünk?
Május első vasárnapja: a nevetés világnapja is

Május első vasárnapja: a nevetés világnapja is

Tudtad, hogy május első vasárnapja a nevetés világnapja is? És azt, hogy először 1998-ban Indiában egy úgynevezett nevető klubban tartották meg?
Anyai küldetések – te melyik film műfajába illessz be?

Anyai küldetések – te melyik film műfajába illessz be?

Egy kisgyermekes anya napja egy akciófilmbe illő kihívások sorozata: reggeltől estig pelenkacsaták, katasztrófaelhárító műveletek, békítő bírák testületi ülései és mentőexpedíciók sokasága a játszótéren. Sok sírással, bizonytalansággal, puszival és öleléssel.
Ugrás az oldal tetejére